
Uczniowie klasy 1PP uczestniczyli w wykładzie „Algorytmy sztucznej inteligencji w nauce i technologii”.
27 marca br. uczniowie klasy 1PP (Technik grafiki i poligrafii cyfrowej / Technik programista) uczestniczyli w wykładzie „Algorytmy sztucznej inteligencji w nauce i technologii”, prowadzonym przez Marcina Wojciechowskiego – nauczyciela przedmiotów zawodowych informatycznych w Zespole Szkół nr 2.
Prelegent, będący również wykładowcą akademickim, prowadzi zajęcia ze studentami informatyki z zakresu „Metod sztucznej inteligencji” oraz na co dzień zajmuje się nowoczesnymi rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji.
Podczas wykładu omówił praktyczne zastosowania uczenia maszynowego w różnych branżach, przedstawiając realne przykłady wykorzystania AI w nauce i technologii.
Prowadzący przedstawił zagadnienia związane z uczeniem maszynowym, które umożliwia algorytmom analizę danych, przewidywanie wyników oraz podejmowanie decyzji. Omówił trzy główne podejścia: uczenie nadzorowane, wykorzystujące oznaczone dane, uczenie nienadzorowane, pozwalające na samodzielne wykrywanie wzorców oraz uczenie ze wzmocnieniem, bazujące na mechanizmie nagród i kar.
Następnie wyjaśnił rolę sztucznych sieci neuronowych, inspirowanych budową ludzkiego mózgu, które stanowią fundament głębokiego uczenia. Podkreślił ich znaczenie w zaawansowanych systemach przetwarzania języka, wizji komputerowej i technologii autonomicznych. Zwrócił uwagę na szerokie zastosowanie AI w administracji, przemyśle, logistyce oraz cyberbezpieczeństwie, gdzie wspomaga ono analizę danych, automatyzację procesów i detekcję zagrożeń.
Zaprezentował także technologię rozpoznawania twarzy, stosowaną w uwierzytelnianiu i monitoringu. Omówił nowoczesne modele, takie jak FaceNet i DeepFace, oraz narzędzia programistyczne, m.in. biblioteki Dlib i OpenCV, wspierające implementację tych rozwiązań.
Podsumowując, wskazał na nieustający rozwój uczenia maszynowego i sieci neuronowych, które rewolucjonizują współczesne technologie, wpływając na wiele aspektów życia codziennego i funkcjonowania różnych sektorów gospodarki.

